۱۳۸۸ مرداد ۲۹, پنجشنبه

ترجیع بند هاتف-مقدمه

سالها پیش یکی از علمای بنام مارا به مطالعه و حفظ نمودن ترجیع بند معروف هاتف اصفهانی تشویق کرد، منتها چون سرگردانی و بی حواسی بر دوران نوجوانی حاکم بود ما چندان توفیقی به حتی خواندن این شعر نیافتیم تا اینکه اگر اشتباه نکنم در کتاب ادبیات پیش دانشگاهی 2 بند از این ترجیع بند را دیدم. زیبایی این شعر به حدی بود که من سریعا مشغول به حفظ کردن آن شدم و فکر میکردم که کل شعر همین دو بند منتشره در کتاب ادبیات است؛ پس از کذشت مدتی دیگر دردوران دانشگاه و در کلاس ادبیات به هنگام مطالعه کتاب برگزیده متون ادب فارسی بندی دیگر از این شعر را یافتم و باز هم مست این شعر فوق العاده شدم. اما به نظر میرسید قسمت ما این بوده که در این مسیر همواره پیوسته و آهسته حرکت کنیم، تا اینکه چند سال بعد و در اواخر تحصیلات دوره کارشناسی دوباره آتش این شعر در وجودم شعله زد و این بار هر طوری بود توانستم دیوان هاتف اصفهانی را تهیه کنم و کل شعر را مطالعه کنم. آنگاه یافتم که این شعر در حقیقت از پنج بند تشکیل شده است که در هر یک شاعر راهی سفری عرفانی شده و در هر بند بر او حقیقتی منکشف میشود.
امیدوارم اگر خدای متعال ما را یاری کند در پنج قسمت این پنج بند را برای شما عزیزان بنویسم تا شما هم از این شعر زیبا محظوظ شوید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر